Hasznos lehet a citrom vesekő ellen? A citrom számos jótékony hatással bír, hiszen a citrom az egyik legegészségesebb gyümölcsünk. Értéke magas C-vitamin tartalmában rejlik, mivel 100 g friss gyümölcsben kb. 50 mg C-vitamin található. Egy közepes méretű citrom egy átlagos felnőtt napi C-vitamin szükségletének 40 %-át képes biztosítani. Magas C-vitamin tartalma mellett igen jó forrása a folsavnak és a káliumnak. Mindeközben kalória- és szénhidráttartalma rendkívül alacsony.

Ezen kívül tartalmaz még közvetlen felhasználható cukrokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket (kalciumot, vasat, szilíciumot, vasat, foszfort, mangánt, rezet) B vitaminokat (B1, B2, B3) és A vitamint. Gazdag még szerves savakban, mézgában és fehérjékben.

Hogyan alakul ki a vesekő?

A vesekő kialakulásának legalapvetőbb tényezője a dehidratáció. Ha a szervezetünkbe nem jut megfelelő mennyiségű folyadék, akkor a vizelet a vizelet a dehidratáció miatt nem képes feloldani a potenciális kőképző részecskéket. A kövek nyolcvan százaléka kalciumból épül fel, de a szervezet maga is termelhet köveket, amelyeket az ammónia, a húgysav és a cisztein (egy aminosav, amely a fehérjék felépítésében segít) okozza.

Megelőzése: több folyadék (legalább 8 pohár víz) és kevesebb fehérje fogyasztása, a só bevitelének csökkentése, valamint a citrát (citrom, narancs, grapefruit) bevitelének növelése, amely gátolja a vesekövek kialakulását. Ezzel szemben szükséges az oxálsavat tartalmazó élelmiszerek, pl. sóska, spenót, csokoládé fogyasztásának mérséklése, hiszen ezzel csökken az oxalát kövek kialakulásának esélye.

Citrom vesekő ellen

A gyümölcsök közül a citrom és a lime rendelkezik a legtöbb citromsavval, ami igen előnyös a vesekövek elleni küzdelemben. Az enyhén savas kémhatású vegyület gátolja a kövesedést, illetve a már kialakult apróbb kövek lebontását is támogatja. Segít lebontani a kalciumvegyületekből képződő köveket, de legalább is lassítja a növekedésüket. Éhgyomorra reggel és pár órával vacsora előtt egy pohár jól megcitromozott limonádé komoly szolgálatot tesz.

Minek a fogyasztása segít még vesekő ellen?

  1. Bazsalikom fogyasztása, mert stabilizálja a húgysavszintet, ami nehezebbé teszi a vesekövek kialakulását. A bazsalikomban ecetsav is van, ami segíti a kövek kémiai lebontását. 
  2. Almaecet, mely a kalciumos kövek lebontásában segít. Két evőkanállal tegyünk egy pohár vízbe, és étkezés előtt fogyasszuk naponta párszor.
  3. Búzacsíralé hozzájárul a sók megkötéséhez a húgyutakban, s megelőzi a kikristályosodásukat, ami a vesekövek előfeltétele. A búzacsírában antioxidánsok is vannak, napi pár evőkanál fogyasztása már elegendő lehet.
  4. Zeller lé vagy mag, mely antioxidánsokat tartalmaz, ami ösztönzi a vizelet előállítását. Ha rendszeresen zellert adunk az ételeinkhez, azzal csökkentjük a vesekő kockázatát.
  5. Vesebab rengeteg magnéziumot tartalmaz, ami akadályozza a kövek kialakulását.
  6. Extraszűz olívaolaj azzal segíti a kövek távozását, hogy síkossá teszi (megolajozza) a húgyutakat, ahol a kő áthalad. Reggel és este 1,5 deci sokat segít.
  7. Gránátalmalé, vagy a gyümölcsből frissen kinyert magok fogyasztása szintén segíti megelőzni a kövek kialakulását, de a távozásukat is támogatja.
  8. A petrezselyem nagy mennyiségű kálium tartalma révén serkenti a vesék működését, tisztítja a vízhólyagot és a veséket. Megelőzi a víz szövetekben való maradását, vagyis vízhajtó hatású. A vesékben lévő kövek feloldásában is jelentős szerepe lehet.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Citrom

Vissza a kategória cikkeihez